22 dec. 2011

Kommer Rally Sally nu??

Nu har jag varit lite dålig på att uppdatera men lugn bara , jag har min anledning! ;D

Jag var varit inne på förlossningen i Ösd.

Här gör dom ett CTG som kommer lite senare i min historia :)




Hade sammandragningar som tusan i förrgår natt ( 19 dec mot den 20 dec)
Så då sov jag endast 3 timmar hela natten och jag kände att jag inte hade ork att gå på skolan från morgonen så jag sms till min mentor och sa att jag kanske kommer in efter  lunch. Runt 10 så rungde jag barnmorskan eftersom mina sammandragningar aldrig slappnade av . Och hon sa att jag kunde vänta ca 2 timmar eller till eftermiddagen men jag skulle absolut INTE på skolan, om det inte hade släppt så skulle jag finga BB i stan eller på hc här hemma. Så då va det bara att lyssna på va hon sa och agera. För klockan 4 typ på hade de fortfarande inte gått över, rättare sagt hade de blivigt värre. Jag började få tryck nerråt mot ,,, ja puppa (?)haha .. och fick sånna sammandragningar (för verkar) så jag v tvungen att stanna upp.

Jag ringde ner på HC men dom hade ändå inga grejer för att ta emot mig med "sånna problem" så dom anvisade mig till Bb i stan. Jag ringde till dom och dom sa att jag skulle komma in men eftersom jag är lite tjurig så bad jag att iaf få vänta en timme och känna efter mer, vilket jag fick.
Sedan så gick de ändå inte över så då fick min lilla älskling skutsa mig och mamma in till stan runt 5.
När vi kom in så mötte vi upp Matte (min plast pappa) och gick in på Förlossningen.

Vi vänta å vänta å vänta, tills en tant kom in kollade blodtryck och satt på mig någon grej ( CTG koll) för att se hur barnets hjärta slog och kolla ifall jag hade förverkar. Skulle ligga där i 30 min, tills hon kom och kollade igen.
Rally Sallys hjärta slog fint , men de visade inga verkar först? :S , då visade de sig att hon hade satt lite fel så när hon satt om grejen så visade de sig direkt att jag hade verkar, fick ligga i ca 30 min till .

Sedan fick jag en doktor(Erik) som skulle göra ultjaljud på mig och gynundersökning ( min första gång btw)
Då såg han att jag ev hade lite för lite fostervatten, antingen att de har läckt eller ja ,, annars att kanske moderkakan inte gav tillräckligt med näring.
När han gjort gyntest så va jag inte öppen något så de va lungt.

Vi fick vänta lite till tills han hade kolla alla värden osv osv.
När han kom in igen , ville han att jag skulle stanna över natten , vilket jag inte alls ville . men de var pga att jag hade lite fostervatten och dom visste inte om moderkakan gav nog med näring. Så imorgon (20 dec) skulle dom kolla det för dom kunde inte kika de då.

I väntan...

Om det var så att den inte gav näring och så så skulle dom sätta igång mig annars skulle jag få åka hem. Glömde skriva att dom upptäckte att hon satt i säte med så isf skulle dom försöka vända henne imorn med.

En lång och jobbig natt , med nervösitet och knappt någon sömn så var det äntligen morgon! ,,
Dom kom in och skulle kolla en CTG kurva på mig igen, hade lite sammandragningar ännu en gång, men inget speciellt tror jag , eftersom de va så långt upp på magen.

Jag fick vänta å väna mer och inte äta något heller ifall dom skulle vända på henne. Jag ville verkligen inte föda idag. Så sent på året och jag är ju ändå vara i vecka 34 så de e ju några veckor kvar.

Fick gå ner på ultraljudet runt 11 där dom även testade en ny maskin på mig :) .,,. Det var faktist kul och dom berömde mig för att jag hade sån fin mage och så lätt att komma åt å se via ultraljud! :) Då kände sig mamma Ronja lite stolt hihi ..

Men iaf ,,, vidare till "BLEV DE NÅGON RALLY SALLY IDAG?" ..
Barnmorskan kollade och allt såg bra ut. Visst att jag hade lite för lite fostervatten men det var inget riskabelt.
Så det blev ingen förlossning osv :) jippi ,
"haha du får ligga å trängas i mammas mage lite till rallySally ^^"

Men Rally sally var dock inte så stor som dom bör vara och låg på gränsen till nästan för liten så jag fick en ny tid efter nyår då dom ska kolla om hon växt och om dom kanske ska vända henne.
Hon var endast 70 mm i diameter över huvudet och ca 1 dm brev över "magen" buken. Hon vägde ca 1900 gram.
Så min lilla flicka är lite liten men det ska nog ordna sig iaf.


(mitt första ultraljud )

Frammifrån. 
´



Det var iaf inte riskabelt för henne (vilket va tur) Men eftersom jag just låg på gränsen va dom tvungen att kalla tillbaka mig.

Ja de är väl en liten turbo sammanfattning av allt som hände :P

Har säkert missa massa , men de viktigaste fick jag nog med:)


1 kommentar:

  1. Vilken tur att du och bebisen mår bra, kram! :)

    SvaraRadera